Semla-cupcakes

Jag började denna kalla vinterdag med att slänga ihop semlor i form av cupcakes! Det är alltså helt vanliga muffins fast med kardemumma, mandelmassa-fyllning och grädde. Perfekt om man både älskar semlor och cupcakes. Enligt Erik är dessa de absolut godaste cupcaksen jag gjort :-)



Ca 10 st

4 ägg
3 dl socker
100 gr smör
2 tsk kardemumma
1 dl mjölk
2,5 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl

Mandelmassa
En skvätt grädde

Vispgrädde och florsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smält smör, kardemumma, mjölk, bakpulver och mjöl och rör ihop. Häll smeten till 2/3 i en smörad muffinsform i mitten av ugnen och grädda ca 10-12 min i 200 grader. Låt svalna och skär sedan bort ett lock på varje muffin. Rör samman mandelmassa och lite grädde till en jämn smet. Gröp ur varje muffins och fyll med smeten. Vispa grädde med lite socker och spritsa på varje muffin. Pudra med florsocker.




Kommentarer
Postat av: Jenny

Men herre min skapare!!! Jag ÄLSKAR semlor (har en egen kategori på min blogg bara för semlor) och faktsikt cupcakes också. VARFÖR har jag inte tänkt på detta? Tack för inspirationen Kelly, detta ska jag definitivt prova! Jag är helt övertygad om att killen din har rätt, att de är helt underbara! :) Jag hade gjort dem nu på en gång om det inte hade varit för att jag inte har någon grädde... Trevlig helg!

Postat av: Madeleine

Vilken gullig ide:)

Ganska ny blogg besökare o jag kan bara säga att du har en sån mysig blogg:) Im here to stay:)

Postat av: pilla

Guddomligt söta!

Postat av: Eva

Åh jag som inte gillar semlor! Detta är kanske något för mig! =)

Postat av: Eva

Åh jag som inte gillar semlor! Detta är kanske något för mig! =)

Postat av: Kiina

Tusen tack för receptet! Fy tusan vad de var goda!! Bor på Nord Irland och har ju inte tillgång till att köpa Semlor och dessa var ju minst lika tillfredsställande bara mycket snabbare att göra! Tack! Kram x

2012-02-04
Postat av: Johanna

Nej vilka underbara små skapelser! Detta måste jag absolut prova att göra :)

Postat av: Katarina

Det var en fiffig idé! Semlor som är så gott! I Finland firas idag Runebergsdagen och då bakas Runebergstårtor!

http://hovkonditorn.blogspot.com/2012/02/runebergstarta-runebergs-torte.html

Postat av: Jo

Åh va fina! Jättefina bilder du tagit!



PS. Du har väl hört att Ladurée ska öppna i Stockholm?! Spännande! :)

2012-02-05
Postat av: Madeleine

Åh gud så semelsugen jag vart. Dessa måste jag prova. Tack så mycket för tipset.

Postat av: Carl-Alfred

Åh vad gott! :)

Postat av: Flickan som gick barfota

Nice! mumsigt!

2012-02-07
URL: http://sammels.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh gu' vad perfekt!!!!!!!

Vilken superbra ide!

Postat av: Emma

Åh gu' vad perfekt!!!!!!!

Vilken superbra ide!

Postat av: Theres

Åh, låter gudomligt! Måste provas :)

2012-02-27
Postat av: ragnhild

Måste pröva dessa! Älskar muffin sååååå himla mycket och att göra semla som muffin kan ju aldrig gå fel ;) snor receptet!!

2012-03-11
URL: http://rnb.blogg.se/
Postat av: Emilia

Dessa ska jag prova!

2013-01-18
URL: http://emiliaskok.blogg.se
Postat av: Elin

Hej!
Är sugen på att göra dina cupcake-semlor:) Jag har bara en undran, hur gjorde du toppen/locket?

2013-01-19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback