Pancakes

Jag har börjat med en tradition - nämligen hemlagad lyxfrukost varje helg. Denna gång bjöd jag Erik och min systerdotter Elvira på pannkaksfrukost. 20 pannkakor som jag gräddat åts upp i ett nafs! Trots att vi har ett stort middagsbord i köket brukar vi äta i vardagsrummet - mycket mysigare!

Oasis

Nya favoritklänningen från Oasis rea (849 kr, nedsatt till 249 kr). Den ser helt fantastisk ut när man går då det är två slitsar framtill.

Chanterelle

Kantareller börjar dyka upp här och var och på en marknad köpte jag hem lite av skogens guld. En klick smör och en stekpanna senare låg de fint på mina rostade mackor.

Roses

Älskar verkligen snittblommor och måste bli bättre på att ha det hemma. Idag blev det en enkel bukett Fedora-rosor från ICA för en "Selma".

Very Berry

Bär, bär, bär! Man kan aldrig tröttna på jordgubbar, hallon och blåbär eller hur?

Uppe i det blå

Här kommer bilder från min pojkväns överraskning igår. Det var totalt 4 ballonger som flög och vi fick färdas i den största av dem som rymmer 32 pers och är även den största i världen. Rosa var den också!

Flygningen anordnades av Upp & Ner och det kostar 1 195 kr per person för ca 1 timmes flygning, traditionellt champagnedop, ost & kex och transport till/från start-och landningsplats. Sedan ska man vara beredd på att man ska hjälpa till en hel del också!

Vårt transportmedel. Vi åkte från Saltsjöbaden till Gärdet, men då vindarna var inget vidare där fick vi åka till Djursholm.

Då jag inte fotade hjälpte även jag till - jag lovar! ;-)

Jag hjälper till att dra samtidigt som jag fotar. Multi-tasker!

Försprång!

600 meter.

Sista kilometrarna flög vi preciiiiiis över hustaken. Bilar stannade och alla nedanför blev rätt chockade.

Solnedgång.

Efter en rätt kraftfull landning (känns som en krock) i Vårberga kom alla exalterade barn för att betrakta ballongen.

Efter att vi alla packat ihop ballongen belönades vi med bubbel. Glasen fick man behålla som ett minne.

Vår ballongpilot Gert sabrerar!

Och döper oss till grevar och grevinnor af Vårberg, enligt gammal luftballongstradition.

Till Smilla och Love

Då jag köpte ingredienser till gårdagens middag (lasagne) på ICA kunde jag inte låta bli att spontant köpa några små sommarpresenter till mina syskonbarn som bor i Hörby. Borde ha kommit fram idag eller imorgon, hoppas de tycker om dessa ♥

Hula hula!

Det gäller att ta hand om varandra, familj, vänner och alla som man har nära. Vi har åter igen blivit påminda om att livet kan ta slut när som helst och det gäller att uppskatta varandra till fullo och inte ta något för givet.

Och med det i åtanke kan mina vänner se fram emot ett oförglömligt luau-party då jag fyller år snart och ÄLSKAR teman. Det blir all-in med hula-kransar, bastkjolar, kokosnötter, blommiga skjortor, palmer och kanske en liten pool på balkongen? Det finns så många roliga dekorationer m.m. Kommer bli så kul!

Tyst minut

Idag kl 12.00 hålls en tyst minut för de drabbade i Norge ♥

Breakfast

Imorse överraskade jag Erik med en lyxfrukost bestående av bl.a pannkakor, min krämiga äggröra med färsk persilja, knaperstekt bacon och nybakat bageribröd.

Nygräddade små pannkakor.

Östergötland

Det är med stor sorg i hjärtat som vi snart beger oss till min gamla hemstad Norrköping. Det som hänt i Norge är obeskrivligt. Så mycket ondska. Otänkbart.

Efter ett besök hos "The Biddles" blir det även en tripp till Söderköping för ett nostalgiskt besök på glassrestaurangen Smultronstället. Ska ta den svulligaste glassen de har!

(Ps. Ulrika, Johanna och Beata - jag kommer ner fler gånger, don´t you worry!) :-)

Harry Potter

Ikväll dämpar jag det som kan liknas vid en höstdepression med att se sista delen av JK Rowlings magiska saga. Har faktiskt inte läst sista boken, så det kommer bli riktigt spännande!

Om vädret blir bättre till nästa helg åker jag och Erik till Gotland (tveksamt ändå med tanke på att lyckas hitta boende), alt. hälsar på mina föräldrar som nyligen flyttat till Norrköping. Jag måste komma bort!

Update: Filmen var jättebra!

Mys

Framför senaste avsnittet av "Sommar med Ernst" åt jag och Jenny min hemmagjorda smulpaj med svenska jordgubbar och myste med hennes goa hund Våfflan hemma i hennes föräldrars hus.

Jag gillar vårt provisoriska fikabord.

Öppen eld i köket, perfekt för mig som är så frusen jämt. Speciellt nu när det är "höst" igen.

Watermelon

Om det något jag blivit beroende av på sistone, så är det vattenmelon. Iskall ska den vara.

Jahapp, men då styr vi en båt mot skärgårn!

Precis innan Grekland hyrde jag och Erik en 27 fotare under 4 dagar och cruisade runt i vår vackra svenska skärgård. Här kommer några bilder i efterskott.

Sandhams bageri är ett måste varje sommar.

Tät dimma och sol samtidigt. Magiskt!

Ett (mycket kallt) kvällsdopp i Östersjön. Bara en dag senare fick jag bada i 29 gradigt hav i Grekland, mycket skönare!

Kort fram, lång bak

Har varit nyfiken på denna kjol från Gina Tricot, och när jag såg en tjej bära just denna tillsammans med ett vitt linne till var det beslutat. Sjukt vacker i verkligheten och nu är den min, nedsatt från 299 kr till 99 kr på rea i butik ♥

En bigarrå eller två?

Yo ho, yo ho, a pirate's life for me!

Igår kväll fick jag och Jenny en VIP tur på det mäktiga skeppet HMS Bounty som legat vid Slussen under veckan. Stor wow-faktor!

Jenny hade träffat några utav besättningen på sitt jobb och blev därmed inbjudna till båten bara hon och jag. Där bjöds vi på en rundtur och fick sitta under däck i köket med den amerikanska besättningen och bli bjudna på glass, te, hembakta bullar och underhöll oss med häftiga historier. Det var verkligen en magiskt mysig afton!

Iphonekamera+blixt = crazy eyes!

Skeppet känns kanske igen, då den varit med i inspelningen av bl.a. två Pirates of the Caribbean filmer. Filmlegender som t.ex Marlon Brando, Clark Gable och Johnny Depp har stått och hållt i samma roder som vi posar vid tillsammans med John som var the "storyteller" hela kvällen.

Under dagarna har man fått gå ombord för en avgift. Då vi fick kliva på gratis efter stängning var det många avundsjuka nedanför som tänkte säkert -"pffff...långa, blonda svenskor har tydligen företräde"´

TOTALLY TRUE! ;-)

En del av köket där vi hade glassfika med besättningen.

Colour

Pinsamt "efter" kan man tycka, men till slut har jag slagit till på två av de sönderbloggade kuvertväskorna i regnbågens alla färger. 198 kr/ st från Vivistyle. Vill gärna ha en hermés-orange också, men har inte funnit en ännu.

Crumble pies

Gårdagens efterätter blev små portionssmulpajer. Den ena med färska jordgubbar och den andra experimenterade jag med genom att strö över smuldeg över några skivor bananer. Jag har aldrig ens hört talas om banansmulpaj innan och trodde jag kommit på värsta grejen - tills jag googlade det i efterhand. Suck :-(

Underbart gott var det iaf! Servera med vaniljglass, och varför inte lite honug och riven kokos till?

Kefalonia 9-16/7

Här kommer några fler bilder från resan + har uppdaterat profilbilderna till höger då jag inte längre är brunett. Kefalonia är en riktigt vacker ö och väl värt ett besök. Är dock ingen partyö, så dra med pojk-eller flickvännen dit och mys!

Hyr gärna bil som vi gjorde. På detta sätt kunde vi köra runt hela ön och besöka varenda stad och strand i vår egen takt istället för att hunsas runt på turistturer. Finns verkligen SÅ mycket vackert att se, och vi blev paffa över en svensk familj vi träffade som inte ens hade satt sin fot utanför hotellet!

Fiskardo längst upp i norr är riktigt mysig, där bl.a Bill Gates och Madonna har hus. Här ligger alla uteserveringar precis där alla segelbåtar lägger till.

Halsband från H&M och sandaler från Primark under Londonresan. Tror jag endast gav 6 eller 8 pund för dem, fynd!

Aloe vera.

Min standardfrukost varje morgon. Rostat bröd med mortadella, rivna morötter och gurka. Pannkakor med citronsaft och socker tillsammans med vattenmelon och apelsin.

Den enda organiserade turen vi gjorde var en dagstripp med båt ut till grannöarna Meganissi, Skorpis och Levkas. Vilda delfiner simmade ikapp båten. Lyckan var total.

Soft söndag

Fler bilder från semestern kommer, men nu ska jag spendera resten av denna söndag genom att laga middag, äppelpaj och mysa med min underbara pojkvän/sambo framför en film i soffan. (Ps. Tips! Missa inte animerade filmen RANGO med Johnny Depp. Sjukt rolig!).

Äntligen börjar håret få lite längd. Som jag kämpat! Jag hade i hårolja varenda dag efter jag badat. Saltvatten och sol är ingen bra kombination för skadat/slingat hår så det gäller att vårda det ömt.

Myrtos

Jag börjar min dokumentation från Kefalonia med ett helt inlägg om vårt besök på en av världens vackraste stränder - Myrtos Beach. En skoformad vik med en strand bestående av vita och lena stenar och massvis med vågor att leka i.

Färden med bil från Skala (den orten vi bodde i) tog ca 1 tim, 40 min längs serpentinvägar på de höga bergen och är ett stort måste ifall man åker till Kefalonia. Jag tappade andan då vi stannade till vid en utsiktsplats där man såg hela stranden.

Utsikt från andra sidan då vi skulle vidare, magiskt vackert!

Äntligen hemma efter "Skärgården-London-Skärgården-Grekland"

Inatt kom vi hem från en vecka med 34-37 graders värme, lite varmare än man trodde blev det. Igår brann det på flera ställen på ön t.om av hettan! Man kan lätt säga att jag har frusit en hel del sedan vi kom hem, men nu börjar man redan vänja sig igen. Erik är dock lycklig då han lidit av värmeslag varje dag.

Bildbomb senast ikväll! Ni kommer vilja åka dit efter att ha sett mina bilder tror jag ;-) Idag kommer dagen spenderas av att packa upp och städa hemma då vi inte varit hemma på 3 veckor typ :-(

Vi körde en liten photoshoot i solnedgången efter vår underbara heldag ute på grekiskt hav. Sportigt 80-tal! Bikini från Stadium och brillor från Carrera.

Greetings from Greece!

Skickar här några "vykort" från vackra Kefalonia. Vi har haft det fantastiskt, men det är VARMT! Sällan varit med om att man helst vill sitta i skuggan hela tiden, men idag har det blåst lite så det har gått att steka i solen idag.

Kan verkligen rekommendera denna ö och den är ultimat för par. Hela flygplanet var 90% par t.ex och detsamma gäller vårt hotell. Så honeymoon-vibsen är märkbara :-p

Efter att ha ätit en stor lunch (all inclusive är livsfarligt ska tilläggas) ska vi lägga oss vid poolen och sova under en parasoll. Imorgon blir det äventyr då vi ska åka dagsutflykt med båt och förhoppnings se delfiner :-)

Hoppas ni har det gott i Sverige!

Utsikt över Poros från en mysig taverna vi åt lunch på. Som att se på ett vykort.

Nyfångad och nygrillad makrill.

Melissani Lake, en underjordisk sjö vars tak ramlade ner 1953 och är en av Kefalonias stoltheter. Lika fantastisk i verkligheten! Under ca 15 min färdas man av en guide i en eka.

Drogarati Cave. Sjukt stor droppstensgrotta med stalagmiter och stalagtiter. Verkligen värt ett besök här med. Hittar ni mig på bilden? ;-)

Havsutsikt från vår balkong.

Kefalonia, here we come!

Precis hemkommen från ett par FANTASTISKA dagar på Grinda, Sandhamn och Lökholmen. Skärgården är så vacker och underbar på alla sätt under sommaren.

Nu har vi 2,5 timma på oss att packa upp och sen packa igen till en sista minuten vi spontant bokade i veckan till Kefalonia i Grekland. Ja, vi är lite crazy ;-)

Här ska vi bo! 5-stjärnigt med all inclusive. Lyxxxxx!

Hemma igen nästa lördag, men då det ska finnas internet och vi har dessutom laptopen med oss kommer det säkerligen uppdateringar från både skärgårdsveckan och vår semester i Grekland.

Puss och kram på er och tack för alla fina kommentarer jag fått på sistone, betyder så mycket ska ni veta ♥

Detta ovan betyder också mycket, hehe ;-)

Uti skärgårn

Nu sticker jag iväg på ett båtäventyr i skärgården t.om lördag eller söndag. Det är jag, Erik och en 9 meter lång motorbåt, skepp o´hoj!

Winners!

TACK alla ni fina läsare som röstade på min outfit i Damernas Världs tävling. Och stort grattis till vinnaren av den, du kommer garanterat bli supersnygg i höst!

De 3 bloggare som fick flest röster i tävlingen fick även varsin vinst på 10 000 kr på Åhléns att shoppa för och att få närvara Guldknappen-galan den 18e augusti. Segrarna blev Amanda, jag och Engla. Jag är fortfarande helt chockad och SÅ glad! Nu gäller det att planera outfit till galan och jag ser verkligen fram emot att få umgås med dessa duktiga tjejer, som liksom jag har bloggat i flera år.

*Glädjeskutt*

Fika

Singoalla blåbär, chokladkakor och en kanellängd. Perfekt snabb lösning när man ska bjuda på fika, men inte haft tid att baka något. Dekorera gärna med några jordgubbar för en somrig look på kakfatet :-)

Tomat

Minns ni tomatplantan jag fick av Heinz? Nu har den i varje fall växt till sig rejält och häromdagen blev det skörd utav 3 st små tomater.

Hot cross bun

En av de matvaror som fick följa med hem från Sainsbury´s var ett paket hot cross buns som är gudomligt goda. Ska nog kika efter ett recept så man kan baka dem själv.

Fishy

I fredags överaskade jag killen med ett besök på Smile Fish Spa. Under 30 min fick vi våra fötter uppätna av Garra Rufa fiskar och känslan var kittlande, lite som att doppa fötterna i kraftigt kolsyrat vatten. Ingen smärta alltså.

Resultatet var ingen märkbar skillnad, då är det bättre att få grundlig pedikyr gjord men det var verkligen en upplevelse!

Händer gillade de också.

Ladurée

Det var en riktig berg-och-dalbana på vägen till mitt hemland med inställt flyg dit, 3 timmars väntan på flygplatsen, min resväska (som jag hade allt i) kom inte med planet, utan kom på kvällen dagen efter. Till råga på allt fick vi dessutom helt fel hotellrum också. Så humöret var inte på topp de första 1,5 dagarna kan man lugnt påstå. Men sedan blev resan riktigt lyckad och fint väder fick vi också.

Vi hann med Madame Tussauds, en sightseeing-tur runt hela staden på en dubbeldäckare, China Town, Harrod´s, Buckingham Palace, War Imperial Museum, shopping på Primark och en hel del ägg- och vattenkrassemackor :-)

Breakin´tha law på Ladurée i Harrod´s. Högst förbjudet att ta kort så jag fick smygfota så fort personalen (och en egen vakt!) vände ryggen till :-p

Vi frossade!

Och jag köpte med mig en tjusig ask macarongs.

Kokosnöt, Melon, Citron, Jordgubb & mynta, choklad och hallon.