Glassig nationaldagsfirande

 
 
Imorgon är det Sveriges Nationaldag! För min del firas alltid denna dag oavsett då min pappa fyller år, men annars är det endast 27% av svenskar som firar. För att bidra till att skapa en tradition kring just Nationaldagen och ett festligare 6e juni har GB Gräddglass inlett ett samarbetet med stjärnkonditorn Roy Fares. Roy har tagit fram en speciell nationaldagsglass med smak av svensk sommar och här nedan kommer receptet som jag måste testa.
 
I samband med detta lottar jag även ut GB glasscheckar! Det enda ni behöver göra är att svara på dessa 2 frågor nedan och vinnare dras den 8e juni.
 
Vem samarbetar GB Gräddglass med i framtagandet av Nationaldagsglassen?
Dela med dig av ditt bästa Nationaldagsminne.

 

1 paket Vår finaste GB Gräddglass med Jordgubbar
120 g rumstempererat smör
60 g (1 dl) florsocker
180 g (3 dl) vetemjöl
20 g (1 st) äggula
100 g vit choklad
Jordgubbssås
300 g jordgubbar
75 g (3/4 dl) strösocker
2 st lime

 

Knåda samman rumstempererat smör, florsocker, vetemjöl och äggula i en bunke, för hand eller i en matberedare till en deg. Plasta degen och låt vila i kylen i 20 min. Ta ut degen, knåda lite lätt och kavla ut på ett mjölat bord 3 – 4 mm tjock och ta ut 9 – 10 bottnar med en rund utstickare. Fodra runda eller båtformade mazarinformar som är 8 cm i diameter och se till att degen går över kanterna, skär bort överflödig deg, nagga botten med en sked och stoppa in formarna i frysen i 20 minuter. Sätt ugnen på 180 grader och grädda mitt i ugnen i 8 – 9 min, ta ut och låt svalna i formen. Smält vit choklad försiktigt i en bunke över ett vattenbad. Pensla insidan av varje skal med vit choklad och låt stelna helt. Koka upp jordgubbar, strösocker och saften från två lime tills jordgubbarna är mjuka. Mixa med en stavmixer och häll allt igenom en sil så att du får en fin och len sås, låt svalna helt innan servering. Lägg en kula av Vår finaste GB Gräddglass med Jordgubbar i varje mördegsskal. Garnera med färska jordgubbar och jordgubbssås.

 

Recept: Roy Fares

 

Kommentarer
Postat av: Elvira

Läs vår blogg och var med i "veckans blogg" "tävlingar" och massa kul! Vår kategori tävlingar!

2013-06-05
URL: http://Klaraelvira.blogg.se
Postat av: Emelie Langer

- Samarbetet är med Roy Fares.
- Mitt bästa minne är när jag och mín bästa vän överaskade våra nära och kära med två tårtor som var så granna med jordgubbar, grädde och blå/gulfärg och marsipan så fina. Det var verkligen uppskattat.

2013-06-05
URL: http://www.elanger.se
Postat av: S.A.

1. GB Gräddglass samarbetar med Roy Fares såklart.
2. Jordgubbar, krämig vaniljglass, tapas, massa grillat, olivmortadella, baguetter, drinkar, solnedgång, vindstilla, havet, havsdoften, havsvågorna, fågelskrin, musik, perfekt temperatur på vädret där det är varken för varmt eller för kallt, ute vid skärgården med glädje, skratt, harmoni, kärleken och familjen är vad mina bästa minnen består av. <3

2013-06-05
Postat av: Liv

1. Sammarbetet Gb har är tillsammans med Roy Fares
2. Mitt bästa nationaldagsminne är ifrån när jag var cirka 13 år, jag skulle för första gången hänga själv med mina ett år äldre kompisar i stan. Dom tog med mig till Kungsträdgården där som du säker vet Nationaldagen firas av många Stockholmare. Trevlig stämning, solsken, massor av folk och Mc donalds mat och glass i gräset. Det fanns ju dock ett problem... jag fick ABSOLUT INTE vara själv (utan föräldrar) på "andra sidan" utav plattan, min gräns gick vid Drottninggatan. Så hela dagen gick jag runt och skämdes för hur jag skulle berätta det för mina föräldrar, och inte vågade jag säga till mina vänner att jag inte fick vara där. Det var iallafall en toppen dag om så lite förbjuden. Fick en liten utskällning men det var det värt ;)

2013-06-05
Postat av: Annster

1. Roy Fares
2. Har inget bra minne. Firar inte den dagen :)

2013-06-05
URL: http://annster.se
Postat av: Amanda27

1. Roy Fares (som inte bara lagar cool mat utan e också väldigt snygg! ;) )
2. Mitt bästa nationaldagsminne, var faktiskt när jag firade det i London, när jag bodde där! Lustigt, men på något vänster blir man liksom mer sugen på att fira svenska traditioner när man bor utomlands!
Vi var ett stort gäng som firade i Hyde Park, med svensk mat som köttbullar etc och jordgubbstårta! och vi sjöng o hade oss! Och vi var så stolta över vår dag!
Sedan började det tyvärr regna på kvällen (typiskt london), då drog vi till den svenska puben i Marylebone o fortsatte festen där! Underbart! :)

2013-06-06
Postat av: Pelle

Är det här en blogg eller en annonspelare för olika varumärken?

2013-06-06
Postat av: Nora

1) Roy Fares
2) Det bästa och färskaste minnet är från idag faktiskt! Underbart väder i kombination med enkel korvgrillning med min sambo och min bästa vän. Ibland krävs inte mer för att jag ska bli lycklig! Visst har jag minnen med halmontårta (tradition när jag bar liten) och söta klänningar, men enkelheten av idag har gjort att idag varit underbart!

2013-06-06
Postat av: Sanna

1.) Roy Fares.

2.) Brukar faktiskt inte fira något direkt men ibland lyxar vi till det med jordgubbstårta och lite grillning, men i dag har vi faktiskt inte hunnit med det alls utan i stället blev det bio och kebab tallrik ute på stan.

Kram Sanna

2013-06-07
URL: http://mammasvardag.se
Postat av: Ida

Tycker också att det är jättetråkigt att den här bloggen blivit en reklampelare med bara inlägg från sammarebeten och reklam...

2013-06-07
Postat av: Maria

Håller faktiskt med om att bloggen bara är en reklampelare, det är enbart sponsrade inlägg och inlägg om event och annat gratistjafs. Jag kikar in ibland och hoppas på att det ska vara som förr men blir alltid besviken.

2013-06-07
Postat av: Anna

Jag förstår att man kanske inte sitter och bloggar varje dag nu när det är sommar. Du ska få njuta av sommaren som alla andra människor. Men det känns lite jobbigt att man kikar in varje dag och när man väl ser ett inlägg är det om reklam. Inget illa menat alls! Men du borde skriva att du tar en paus eller så om det är så, så behöver man inte kolla in varje dag (nej man är ju såklart inte tvingad) och se 0 inlägg. Jag saknar dina inspirerande inlägg. Hoppas du får en bra sommar Kelly! Kram

Postat av: Jessica S

Roy Fares
Mitt bästa minne är från förra året när vi firade ordentligt för första gången med flaggor, svensk mat, svenska lekar etc. För första gången kände jag mig riktigt svensk! Kul!

Postat av: Mandis

Jag håller tyvärr med ovanstående kommentarer om att det har blivit för mycket reklam och samarbeten i den här bloggen, har alltid älskat din blogg tidigare men är inte längre sugen på att gå in på bloggen alltför ofta. Men samtidigt förstår jag att man inte alltid orkar prestera när man har en blogg...

2013-06-08
Postat av: Jennifer

1. Roy Fares
2. Mitt bästa nationaldagsminne är ifrån tiden då jag bodde i Skottland. Hade precis varit träffat en kille som jag tyckte om. Jag och en kompis var på semester ett par dagar och kom tillbaka till Skottland lagom till nationaldagen och hade då blivit bjudna till firande, där jag visste han skulle vara! Pirrigt värre, kvällen blev dock fantastisk, vi grillade, skrattade och kysstes för första gången. 5 år senare och still going strong :)

2013-06-08
Postat av: Lina

Åh vilken fin vinst, vi fullständigt älskar glass i vår familj :)

Roy Fares.

Å mitt bästa Nationaldagsfirande är faktiskt i år med en picknick och barnallsång i rålis och sen grillning med goda vänner och avslutningsvis TVn med Nationaldagsfirande på Skansen :)

Mysigt värre.

Kram L

Postat av: Hanna

Vad gott det låter!

Postat av: Frida & Filippa

Mmmmm!

2013-06-09
URL: http://fridafabulous.se
Postat av: Lina

Vilka vann :) Hoppas ju fortfarande :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback