Rosa äpplemos

Igår gjorde jag rosa äpplemos med röda, svenska äpplen. Här kommer en steg-för-steg guide om hur enkelt man gör mos. Eloge till min mamma som tipsade mig om detta.
 
1. Skaffa en passeringsvagga som ni ser till vänster. Denna är utmärkt till att göra just äppelmos med då man kan mosa hela äpplen med kärnor, skal m.m. De äpplen jag använde mig av var äpplen som jag plockade i Norrköping, därmed är de ej besprutade.
 
2. Skär upp 2 kg äpplen i bitar och lämna allting kvar med kärnor och skal. Förutom den rosa färgen får man en intensivare äpple-smak på moset då. Koka upp 1 liter vatten i en stor kastrull och lägg i äppelbitarna. Låt koka 10 min under lock.
 
3. Ta en pastaslev eller en sil och fiska upp de kokta äpplebitarna ur kastrullen. Lägg lite i taget i passeringsvaggan och börja mosa!
 
4. Skalen från äpplena gör att moset blir rosa! Tillsätt sedan 2 krm askorbinsyra (så att moset inte mörknar) och 1 dl strösocker (alt. efter smak, beroende på hur söta äpplena är).
 
5. När moset är klart är det dags att pimpa burkarna.
 
5. Se till att dina glasburkar är ordentligt rengjorda för att undvika att moset blir dåligt. Jag diskade mina i diskmaskin och under tiden äpplena kokade hällde jag i 100-gradigt vatten och lät de stå i 10 min. 2 kg äpplen gav 4 Önos-burkar.
 
6. Då var det klart! Nu är det bara att äta tillsammans med havregrynsgröt, pannkakor eller bara som den är tillsammans med lite mjölk. Håller sig ett par veckor i kylskåp och upp till ett år i frysen. Gör man moset utan socker blir dock hållbarheten betydligt mindre i kyl.
 
Om man vill kan man även smaksätta med kanel eller vaniljstång. Perfekt att ge bort som present och speciellt då det är Rosa Bandet-månaden nu. Jag gav burken ovan till min svärmor igår och hon blev jätteglad.
 
Lycka till!
 
Ps. Heter det äpplemos eller äppelmos? När jag har googlat är äpplemos den mest korrekta stavningen, men äppelmos är grammatiskt tillåtet också! Så det är OK att använda vilket man vill :-) 
 

Kommentarer
Postat av: christin

Åh så fint det blev! Extra fint med rosa äpplemos ;) Kram!

Postat av: Karin

Tjusigt:)

2012-10-08
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Christine&Paris

Jag tror att det beror lite på var man kommer från ockå. I Skåne säger man äpplemos men min mamma (som är uppväxt i Stockholm) har alltid sagt äppelmos, äppeljuice etc. Sen säger de ju iofs triangelen och cykelen i Skåne med, haha. Så man kanske inte ska gå efter dem ;)

Roligt med rosa mos. En sak jag undrat över när folk jag känner har gjort egen sylt och liknande. Hur gör man för att konservera det? Alltså när man köper en burk med sylt i affären som man sedan öppnar så "klickar" det ju till för att locket "åker upp". Hur gör man så locket "går ner". Haha, hoppas du fattar min något virriga beskrivning!?

Postat av: Anonym

Vad gott med eget mos!

2012-10-09
Postat av: Kelly

Christine: Sylt som görs i fabrik har ett slags vakuum eller ngt, det är nog därför man hör ett klick. Men de man gör hemma håller sig länge också, som jag skrev i inlägget: med socker ett par veckor i kyl. I frys ca 1 år. Sockret fungerar som konserveringsmedel :-)

2012-10-09
URL: http://kellybiddle.se
Postat av: lisette

hade jag bara kunnat uppskatta mos på ett bra sätt, hade jag kunnat mumsa i mig i en hel burk. det ser gott ut!

2012-10-10
URL: http://lajsette.blogg.se
Postat av: Johanna

Väldigt gott ser det ut! Måste nog prövas! :)

2012-10-10
URL: http://Johannadekorerar.se
Postat av: Sara

Här är ett bra svar på hur man ordnar "klicket" hemma...
Skruva på locken löst och ställ dem i en kastrull, fyll på med vatten (vid sidan av burkarna) till 3/4 av burkarnas höjd. För att undvika konstigheter med luftbubblor mellan kastrullbotten och burkarna kan man lägga en handduk i botten. Låt vattnet sjuda upp och håll vattnet sjudande (90 grader) i 20 minuter. Locken ska då sugas fast. De som inte gjort det kan antingen sjudas om eller ätas upp direkt som färskvara.

2012-11-05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback