Middag med Soave

Igår kväll bjöd jag hem några vänner på middag och det blev en 3-rätters med ett lite vårigt tema, dukningen likaså! Min vita linneduk var inte tvättad så jag kom på nödlösningen med en löpare jag hade. Lite kul att variera dukningarna tycker jag!

Lagom till denna middag fick jag hem ett middagskit som innehöll ett vitt vin som heter Soave Giardini d'Italia och alla ingredienser till en räk-och chilipasta med färska räkor från Melanders Fisk.



Till förrrätt blev det en grön ärtsoppa med gräddfil, knaperstekta bacontärningar och riven pepparrot. Soppan innehöll även lite av Soave-vinet.


Italienskt stenugnsbakat fullkornsbröd med smör som jag hade lite havssalt över. Hade jag haft mer tid på mig hade jag givetvis bakat eget bröd.


Varmrätten blev räk-och chilipastan som innehöll Soave-vinet och var det som skickades med i kitet. Gratis är gott ;-)

De färska räkorna kom från Melanders Fisk och jag handskalade totalt 1,5 kg! Sedan kokade jag en fond på skalen tillsammans med morötter, lök och tomatpuré som fick bli själva smaksättningen på pastan, och blandade sedan tillsammans med en egen vitlök-och chiliolja. Massor av parmesan på. Blev hur gott som helst!


Ni vet ju hur jag älskar att göra efterrätter och jag gjorde en vaniljpannacotta med färska hallon och chokladdekoration, chokladfondant (som hamnade upp och ner i all hast på denna bild), apelsin/grapefruktsallad, vaniljglass från Djurgårds Glace, och en egen sås jag gjorde på apelsin och grapefrukt. (tips! Värm upp juice från frukt+socker+maizena eller potatismjöl och det blir en perfekt sås på bara någon minut)



Stort tack till Soave Giardini d'Italia för en fantastisk god varmrätt och gott vin! Denna bag-in-box på 3 liter kostar 199 kr på Systembolaget och har en mjuk smak av solmogen frukt med ett stänk av citrussyra. Man kan även känna en touch av melon, gråpäron och citronskal. Den lätt krämiga tonen kommer från nya ekfat. Fick bra betyg av både mig och mina vänner!


Finaste lilla buketten fick jag av en vännerna. "Jag tänkte att den var väldigt Kelly" sa hon, och så rätt hon hade! ♥


Dålig iphone-bild med konstiga ögon men jag och Olivia klädde oss vårigt med blommiga klänningar. Jag hade en maxiklänning från Oasis.

Kommentarer
Postat av: Blondie

Vad gott allt såg ut att vara :)

Och dukningen var jättesöt!

2012-04-21
URL: http://byblondie.se
Postat av: Carl-Alfred

Fint! :)

Postat av: fashionrush.spotlife.se

Vad fint allt såg ut! Och gott framförallt!

Postat av: Sophia Lopez

Åh, vad gott allt ser ut!! :)

Postat av: carro

Kanske du borde ställa upp i "halv åtta hos mig"? :)

2012-04-21
Postat av: Jenny

Mums! Mycket hade jag sett på instagram, mycket roligt att följa dig där! (och att du följer mig :)): Kram!

Postat av: Rebecca

Gud så ljuvligt att ser ut! Dukning och mat, allt!

Postat av: susanna

vart kommer tallrikarna ifrån? :)

2012-04-26
Postat av: susanna

Jätte fin servis :) vart är dom inköpta? märke? :)

2012-04-26
Postat av: donnasandra

Mumsigt!

2012-04-26
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Jenny

Gud va gott det sag ut....jag vill ocksa bli bjuden!! :-)

2012-04-27
Postat av: Anonym

fyfan va mysigt allt ser ut! :d jag vill cokså vara sådär pysslig av mig! :D



kram

2012-05-05
URL: http://lindshe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback