Dukan dieten, vad äter man?

Ni är MÅNGA som undrar över vad jag åt under mina 2 veckor på diet då jag gick ner totalt 4,5 kg! Från 60 kg till 55,5. Mitt mål har varit 55 kg.

Det är upp till var och en i tycke och smak vilka kombinationer man vill äta, men här nedan är iaf de saker jag har stoppat i mig.

Vecka 1 (endast ägg, kött och fisk)

Frukost: Ägg. Hårdkokt, omelett (stekt utan olja eller smör) eller krämig äggröra. En bra start på dagen, då man lätt blir väldigt mätt.

Lunch och middag
: Varmrökt lax, räkor, ugnsbakad lax, ugnsbakad kycklingfilé, rökta kalkonskivor, hamburgarkött av nötfärs. Äts tillsammans med keso eller ägg.

Jag har hållt mig till max 6 ägg per dag.


Vecka 2 och framåt - tills man når sin målvikt (ägg, kött, fisk och grönsaker)

Allt ovan, fast med grönsaker och sallad som tillbehör. Egentligen ska man äta grönsakerna varannan dag, men jag åt varje dag. Så jag kanske hade gått ner ännu mer ifall jag följde det korrekt.

Man får dricka kaffe, te och vatten men jag faktiskt undvikit att dricka te första veckan. Drick mycket vatten, då kroppen förlorar en hel del vätska under första veckan.

Förutom detta har jag även gått många powerwalks, vecka 2 har jag gått varje dag 1 timme i snabb takt (så man blir svettig).

Vecka 1 är som sagt ett helvete, att äta kött och fisk utan någon sås eller grönsaker till känns verkligen futtigt samtidigt som man kämpar med sockerabstinensen, så det är lätt att man känner sig lite nere. Men under vecka 2 känner man sig matglad igen och suget efter godis eller bakelser finns inte alls!

Ps. Enda anledningen till varför jag bloggar om detta är för att jag har fått väldigt många nyfikna frågor om vad man ska äta, hur det går till m.m. för de som är i samma sits som jag och som också vill ha en kickstart i projektet att förlora kilon man fått under kort tid. Vänner till mig och även arbetskollegor har dessutom börjat med denna. Dieten är heller inte farlig, men det gäller att hålla proteinfasen max 1 vecka, inte mer.

När man väl är nöjd och börjar äta lite vanligare igen är det självklart viktigt med att träna regelbundet. Dels för hälsan och att inte gå upp sina kilon igen.

Kommentarer
Postat av: julia

Man får äta fatfree mejeriprodukter också!

2011-11-29
Postat av: Annie

Duktiga du! Vore som sagt intressant att se om du håller 55.5 kg nu när du börjar äta som vanligt igen, för har fått för mig att en del av viktminskningen beror på en stor vätskeförlust? Men kanske har fel! Duktig har du varit i alla fall :-)

2011-11-29
Postat av: Sandra

Man förlorar inte kg i fettmassa under en så kort tid, det är vätska som kroppen förlorar. Därför går man upp i vikt när man slutar med dieten eftersom vätskan kommer tillbaka, vilket är lätt uträknat. Finns tyvärr inga enkla genvägar förutom att äta nyttigare och träna. Vet att det är lätt att tänka att man vill ha en snabbfix och att man blir mer motiverad om man börjar med en kickstart, men jag lovar att det inte håller i längden. Om du tillämpar de vanor som du säger att du nu ska följa (dvs nyttigare kost och mer motion) kommer du gå ned i vikt i alla fall med förutsättning att du gör av med fler kalorier än du får i dig. Även om det tar lite längre tid är det mer hållbart i längden!

2011-11-29
Postat av: Sandra

Under en diet försämrar du även fettförbränningen vilket kan vara farligt. Hur många har man inte hört talas om som går på X olika dieter som går ned i vikt, upp i vikt och börjar om igen. Du gör bara din kropp en björntjänst genom att hålla en strikt diet. Egentligen är en kick start bara onödigt, det är bättre att börja med bättre vanor som du beskriver redan från början även om det tar längre tid. Ofta är människor så otåliga och vill se resultat på en gång, men kroppen hinner inte på så kort tid göra sig av med rent fett utan spar istället på energin samtidigt som den gör sig av med vätska istället. När du sedan börjar äta igen suger kroppen åt sig allt den kommer åt eftersom den hållts på sparlåga innan. Det är därför vanligt att t om gå upp mer i vikt än den vikt som man haft tidigare. Jag säger det av ren välmening och hoppas att du tänker över dina val och vad som är bäst för din kropp i längden!

2011-11-29
Postat av: stora L

Jag har aldrig gått på någon regelrätt diet, men under feb-april 2010 gick jag ner 8 kg bara av den enkla ekvationen "Kalorier in- Kalorier ut". Jag försökte hålla mig till det även när jag slutade räkna kalorier. Efter sommaren har jag gått upp några kilon och nu räknar jag därför kalorier igen.



Jag äter allt jag vill och har skräpdagar ibland... Livet är för kort för att man bara ska fokusera på vågen.

Postat av: emma härnqvist

så keso får man äta första veckan? ska börja på söndag.. tror jag. är svårt att komma igång, hittar alltid orsaker till att skjuta upp det ytterligare en dag :)

2011-11-29
URL: http://perfektion.blogg.se/
Postat av: Anniepannie

Jättekul för din skull att du nått ditt mål!

Jag undrar dock varför du vill väga så lite som 55kg? Med tanke på att du är 1.74 så måste du hamna på "underviktig" på en bmi skala?



Kram!!

2011-11-29
Postat av: Jenny

Vaaaa vägde du 60 innan? Herregud hade jag aldrig trott! Det väger ju jag, eller ja 63 numera när man e en jul-chunk....hahaha....

2011-11-30
URL: http://vofflan.blogg.se/
Postat av: Anonym

174 lång och 60 kg lätt ger ett BMI på 19.8 - detta är mao en ganska låg vikt! Under 19 är man underviktig. Med en vikt på 55 hamnar du så långt ner som 18.2.. Varför?!!

2011-12-01
Postat av: Sandra

Jenny: Du får det att låta som 60 kg skulle vara mycket på Kelly??? Med hennes längd är ju 60 kg lite! Hon skulle kunna väga över 70 kg och ändå ha en normal vikt med den längden!

2011-12-01
Postat av: Sanne

Du skulle kunnat leva på apelsiner i två veckor och gått ner i vikt. Sluta svälta dig och påstå att du följer en "diet". Det är ingen diet, bara svält! Varför inte träna och äta bra istället för att hålla på såhär. Efter jul och nyår kommer du väga 60 igen, om inte mer. Alltid trott att du var en naturlig och jordnära tjej med fötterna på jorden, detta visar bara att du är lika korkad och ytlig...som Kissie i princip. Riktigt besviken!

2011-12-28
Postat av: linda

hej!
hur mycket kött/kyckling och keso får man äta per dag?

2012-12-26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback