Äppelkaka med vit choklad och hallon

Passar kanske inte direkt till Beach 2011, men man måste ju få unna sig godsaker! Här kommer recept på en fantastiskt saftig och god kaka jag gjorde häromdagen. Hittade denna hos bloggen Filibabba! och är lika god varm som kall.


3 normalstora äpplen
kanel och strösocker
150 gram smält smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl (tinade eller färska) hallon
100 g hackad vit choklad

Skala och skiva äpplena. Blanda runt dem i en skål med kanel och socker och låt dem stå och marinera medan du gör smeten. Smält smöret. Rör snabbt ihop smör, ägg och socker i en bunke. Blanda mjölet, vaniljsockret och bakpulvret i en separat bunke. Blanda sedan ihop alltsammans. Rör till sist ner hallonen och den hackade vita chokladen. Smörj en ugnsfast form, häll i smeten och lägg på äpplena. Grädda ca 45 minuter i 175 grader. (Då jag hade frysta hallon i blev gräddningstiden 1 tim istället för 45 min).

Servera med vaniljsås och NJUT!

Kommentarer
Postat av: Sarah

Åå! Ser redigt gott ut! Synd att jag inte gillar äppelpaj så mycket.. Det förstås, 0om man dränker det i vaniljsås... :D

2011-06-07
URL: http://tana94.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ser verkligen gott ut... I år får jag dock tänka mer på bikiniformen, sommarklänningarna är lite tajtare i år.. ;)

Postat av: Katarina

Kakan ser mycket god ut!

Postat av: Carl-Alfred

Smarrigt! :)

Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Ser smaskens ut!

Postat av: donnasandra

ÅH ÅH ÅH!!

2011-06-08
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Kim

åh herrejävlar vad gott!! den, ett glas sangria och The Script i högtalarna, Lördagen planerad haha! tack för receptet!

Postat av: Anonym

ser & låter väldigt gott, men har ett mål m träningen så får tyvärr avstå från att baka den och framförallt från att äta den ;)

Postat av: Pernilla Andersson

Åh låter underbart gott, måste provas! Ha en fin kväll, mvh Pernilla

Postat av: christin

Mums vad gott! Smarrigt värre :) Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback