Tvätt av tygskor


Foto lånat med tillåtelse av Christian Gradholt.

Jag har ju ett par vita Converse och ett par Keds sen förra året, som självklart blivit rätt smutsiga. I helgen som var tänkte jag faktiskt tvätta dem, men stoppades prompt av min vän Stephanie som har jobbat i en skobutik och vädjade att man aldrig ska tvätta tygskor, inte ens i handtvätt.

Gör man detta lossnar limmet och skorna blir dessutom gulfärgade. Vill man återgå till ett par kritvita, fräscha tygskor, så är det ett nyköp som gäller istället.
 

Kommentarer
Postat av: Paulina

min kompis har tvättat sina converse skit många gånger o de blir jättebra säger hon. Hon sa också att man ska lägga de i klorin (endast via skor) i typ 2 dagar sen tvätta de så blir de som nya. Hon har inte märkt ngn skada. Ja ska också testa de!

Postat av: sofia



gud. precis vad jag har gjort! tvattade tva par

av min pojkvans vans. guud. ett par blev helt gula. faasen!

visste inte att man inte kunde tvatta dom =(

Postat av: Pinar

Min bror har alltid tvättat sina vita converse, aldrig har de förstörts på något sätt. Däremot förstördes hans Keds när han tvättade dem, de blev, som du skrev, gula :)

2009-04-07
URL: http://nooshis.blogg.se/
Postat av: Pinar

Min bror har alltid tvättat sina vita converse, aldrig har de förstörts på något sätt. Däremot förstördes hans Keds när han tvättade dem, de blev, som du skrev, gula :)

2009-04-07
URL: http://nooshis.blogg.se/
Postat av: Alva

Jag har alltid tvättat mina tygskor, och det har gått hur bra som helst. De har aldrig blivit missfärgade eller förstörts på något sätt. Du borde prova om du inte väljer att köpa nya, haha! Jag älskar ''smutsvita'' skor, inte shockvita som de är i början. Kika gärna in min blogg, helt ''nystartad''. Kram.

2009-04-07
URL: http://alvvva.blogg.se/
Postat av: Anonym

men om du ändå ska köpa nya så kan du väl chansa ? om skorna inte är alltför dyra det vill säga.

2009-04-07
URL: http://modemix.blogg.se/
Postat av: therese

Min syrra tvättade sina från H&M och det gick kanon. Kan dock tänka mig att det med limmet stämmer. Men spruta bara klorin över tyget i stället och skölj sedan under kranen. Kan ju vara värt att prova om du annars bara tänker kasta dem och köpa nya? :)

2009-04-07
Postat av: Svartlava

Jag har tvättat mina Converse i tvättmaskinen en gång (svarta), för att det var bruna lerfläckar på, och dom varken blev gula eller limemt lossnade :P Det är väl upp till en själv om man vill ta den risken...

Postat av: BitterRA

Jag tvättar med mina, det har fungerat hur bra som helst, och man har väll hälldre på sig ett par tvättade lite gulna än ett par jätte sketna och skabbiga? : )

2009-04-07
URL: http://bitterra.blogg.se/
Postat av: Linn

Jag brukar ta vanlig textiltvätt på burk och gno runt lite, blir som nya! Är det skinn är det bara att tvätta av med vatten och eventuellt smörja med lite vit skokräm :)

2009-04-07
URL: http://llinn.blogg.se/
Postat av: Anna

Converse går jätte bra att tvätta för hand eller i maskin, de blir inte missfärgade. Men Keds däremot, tvätta dem INTE! Jag gjorde det förra helgen och nu är de alldeles grå/gula.. helt förstörda =( Inte roligt alls ska jag säga.. Kram Anna

2009-04-07
URL: http://f4shion.blogg.se/
Postat av: Sandra

Oj det hade jag ingen aning om, men man kan ju alltid testa.. blir det dåligt så är det bara slänga dom eftersom man ändå "ska" köpa nya ;)

2009-04-07
URL: http://sandrajjj.blogg.se/
Postat av: - Hanna

Eller så köper du en speciell tvätt som funkar på tyg- och skinnskor. Finns på Scorett, heter Shoe Cleaner. Kostar typ 60 spänn..

2009-04-07
URL: http://haze84.blogg.se/
Postat av: Jessica

Bullshit! Jag maskintvättade mina vita converse i 40 grader här om dagen, dom är så gott som nya!



Det får bära eller brista för min del. Kommer ju ändå köpa fler skor i framtiden.

Postat av: Maja.

Har tvättat mina tygskor ett flertal gånger i maskinen och det har alltid blivit bra:)

2009-04-07
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Natalie

Jag tvättade mina Keds förra året och det blev gula och rosa missfärgningar på dem, även fast det står i skorna att man kan tvätta dem. Så jag gick tillbaka med dem och fick pengarna tillbaka. Jag har också jobbat i en skobutik och vet att man inte ska tvätta tygskor, men eftersom det stod i dem att man kunde så chansade jag. Men det gick som sagt inte så bra.

2009-04-07
URL: http://nst.blogg.se/
Postat av: alex

det är klart vissa blir gula om det är dålig kvalité. men ett tyg är ett tyg, varför skulle det inte gå att tvätta? men jag har tvättat mina, dock självklart inte när de är jätteslitna så att de nästan faller ihop! det enda jag någonsin varit med om är att på vissa från ex. din sko eller skopunkten blir lite gula vid gummit pga limmet. annars brukar jag mest klaga på att de blir för vita :P

2009-04-07
Postat av: EmmahSusanna

När jag fått smuts på mina vita skor så brukar jag använda vim/jif. det tar bort fläckarna kalasbra :)

Postat av: Lina

Har tvättat converse flera gånger..det går finfint;)

2009-04-07
URL: http://litenfro.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jag tvättar alltid mina vita tygskor, herregud, annars skulle man ju bli ruinerad :P Ha i en skvätt klorin så håller de sig kritvita!

2009-04-07
URL: http://ceccci.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Löparskor ska man däremot inte tvätta i maskin iallafall, de blir förstörda i dämpningen. Brukar slänga mina i ljummet vatten i handfatat jag för att fräscha upp dem.

2009-04-07
URL: http://ceccci.blogg.se/
Postat av: Elin

Har också jobbat i skobutik & sålt både converse & keds. Keds fick man till bara ett par år sedan tvätta i 30 grader & enligt min erfarenhet håller både converse & keds till detta. Om de är hårt smutsade kan det ju dock bli svårt att få dom rena. Ett tips är att köra skoblock efter tvätten så de inte får ful form. Tvättade mina vita converse för nån vecka sen för vill alltid ha dom sådär ny-vita, & det funkade bra. Det är ju alltid värt ett försök innan man köper nya iallafall :). Lycka till.

Postat av: Sophia

Ja det där stämmer inte riktigt. Då jag själv också jobbat i skobutik. Är det metallspännen vid snörena mm så kan dessa rosta och ge en missfärgning precis där. Och limmet kan i värsta fall lossna men det är ju inget som man kan säga händer varje gång. Ska du ändå köpa nya så kan du ju lika gärna testa att tvätta dessa skor och se.

2009-04-07
URL: http://phialia.devote.se
Postat av: sofie

jag har ett par converse skor och jag har tvättat dom massa gånger också och det funkar jätte bra så det stämmer inte riktigt.

plus att jag har tvättat massa vanliga tygskor också och det har funkat!

så du kan tvätta dina.

2009-04-07
Postat av: Agnes

Mina vita converse funkar kättebra att tvätta i tvättmaskin. Jag gör det ganska ofta och det har inte varit några som helst problem:) jag tycker att du ska våga testa

2009-04-07
Postat av: Caroline Erlin

Bra att veta

Postat av: Rebecca

Jag har tvätat mina vita (krivitaconverse) i tre år (3ggr/året), och inget har lossnat och de håller fort formen!! :-D Så stephanie vet inte alltid bäst!!

2009-04-07
Postat av: queenpeach

strunta i henne råd, jag tvättar mina via converse och dom blir som nya :)

2009-04-07
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: Anonym

Äh,lyssna för GUDS skulle inte på Stephanie! :S



Jag äger vita Converse jag med och har tvättat dom i maskintvätt 40 grader 3 ggr, resultatet blir alltid VITASTE VITT!!!



Limmet har hållt,inge rostfläckar av metallringarna och inge gult gummi alls.



Mvh S

2009-04-07
Postat av: My

Jag har tävttar min converse massa gånger , och dom blir lika snygga varje gång :) för min del funkar det :) och dom blir inte gula inte mina ;)

2009-04-07
URL: http://myzaan.devote.se
Postat av: Elin

Jag tvättade mina helvita converse för ett par veckor sedan, körde dem på 30 grader och det blev himla bra. :)Ska nog köra dem en gång till med klorin så jag får bort all skit.

Postat av: Annie

Men om det andra alternativet är att slänga skorna och köpa nya tycker jag faktiskt du kan prova att tvätta dem! Då förlorar du ju ändå inget på det eftersom du ändå hade tänkt köpa nya? Jag har iaf tvättat converse med bra resultat!

Postat av: Johanna

Smutsiga Converse tycker jag är bland det snyggaste som finns!

2009-04-07
URL: http://jnorelius.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har tvättat mina vita converse 2 ggr nu med klorin först, dom blir som nya så deet funkar absolut.

2009-04-07
Postat av: Nicki

jag har tvättat tygskor, hade i en skopa vanish och så slapp jag de gula!

2009-04-07
URL: http://niicki.blogg.se/
Postat av: angelica

Ja tvätta inte dem, mina blev helt gula!

2009-04-07
URL: http://wippzi.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har tvättat mina tygskor olika märken och de har inte blivit missfärgade eller gått sönder.

Ska man ändå slänga de gamla och köpa nya kan man ju lika gärna testa att tvätta dom iaf?

Annars vet man ju aldrig om det går eller inte. Min erfarenhet precis som andras som skrivit här är att det går...

2009-04-07
Postat av: emelie

peronligen tvättar jag mjina tygisar o de funkar utmärkt. (endast tvättat dom 1 gång)

kan inte köpa nya varje gång de ska komma en lite fläck.. då blir jag ruinerad :D

Morr.

2009-04-07
URL: http://emsiiiis.blogg.se/
Postat av: my

jag tvättar alltid mina vita converse dom ser helt nya ut, går hur bra som helst. :)

2009-04-07
URL: http://lillemy.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Det stämmer, till en viss del.

Du kan tvätta dom i tvättmaskinen om du har inställningen 'fintvätt' annars får du ta någon md 20-30 grader, så går det bra!

Lycka till.

Postat av: sofia

det där håller jag inte med om, jag tvättar alltid mina tygskor, och dem håller kvalite, speciellt converse, dem blir som nya efter en tvätt. hade haft mina blå i nästan tre år när jag slängde dem förra veckan och dem har jag tvättat gång på gång :)

Postat av: Sara

Men om man ändå ska slänga dem spelar det väl ändå ingen roll, då kan man ju lika bra tvätta dem? :P

2009-04-07
Postat av: Paulina

Jag har alltid tvättat mina vita tygskor och det går alldeles utmärkt!

Postat av: Anna

Om man ändå måste köpa ett par nya för att få vita skor kan man ju lika gärna testa tvätta sina gamla. Man förlorar ju inte på det precis.

2009-04-07
Postat av: Frida

Jag tvättar mina tygskor i 40 grader, blir super!

2009-04-07
URL: http://fridafabulous.se
Postat av: Malin Wallin.

Ähh jag har tvättat mina vita keds minst 10 gånger, och visst limmet kanske har släppt lite, och ytterst lite gulfärgade på toppen, hellre det än skitiga. Samma med mina converse, jag har tvättat dom kanske 5 gånger, och dem blir superfräsha.. Det är väl som i vilken bransh som helst, alla säljare blir hjärntvättade med information som är till fördel för försäljningen.

2009-04-07
URL: http://www.malinwallin.se
Postat av: Regina

Haha... jag har kört mina vita converse i tvättmaskinen på 60 grader flera gånger. inga problem alls och de blir som nya!

Postat av: Ippa

Jag tvättar alltid mina vita och det blir hur bra som helst. Blir inte gulfärgat om du tvättar de med klorin.

2009-04-07
URL: http://ippaa.webblogg.se/
Postat av: Ella

Någon här som inte har alla hästar i stallet?



Om man nu har ett par så sjukt smutsiga skor att det enda som återstår är att göra ett nyköp är det väl ändå värt att försöka tvätta de gamla?



2009-04-07
Postat av: josefine

När min kompis köpte tygskor tipsade dom i kassan om ett speciellt sudd (typ) som man kunde använda för att få bort fläckarna på tygskorna. Finns på din sko för runt 50:-

Postat av: melle

jag vidhåller att det bara är att slänga in dem i maskinen, på 30 grader. man har ju inget att förlora ;)

Postat av: Anonym

Bullshit! Visst det kan hända men det går visst att tvätta tygskor. Jag tvättade mina vita hilfiger tygskor flera gånger i maskin och de blev som nya. Ska man köpa nya bara för att ens gammla är skitiga? dumt tycker jag. Testa att tvätta ist. Handtvätt på maskin eller whatever.

2009-04-07
Postat av: Anonym

TVÄTTA, det går kanske släpper lite men vafan ^^

om du ändå ska köpa nya så haha:D

jag tvättat mina inget hände:P

2009-04-07
URL: http://maaajken.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Jag har tvättat mina vita converse i maskinen och de blev vita och fina och funkar lika bra säsong efter säsong. Limmet släpper inte alls. Så testa, det åär väl bättre att spara pengar och slippa köpa nya så länge de håller? :)

Postat av: Mikka

Det tror jag inte ett skvatt på. Har alltid kört tygskor i maskin och har ALDRIG vart om det. Säkert bara ett köptrix. Mina converse har gått X antal omgångar i maskinen.

2009-04-08
URL: http://www.rebelle.se/blogg
Postat av: Åsa P

Jag tvättar mina vita adidas skinnskor och min sambos vita Lacostesneakers som också är i skinn. Limmet släpper lite grann bara men det är helt klart värt det, inte roligt med smutsiga skor ju. Skulle jag köpa nya varje gång jag tvättar dem så hade det blivit många skor!

2009-04-08
Postat av: Sofia

Tvätta converse i diskmaskin, ja faktiskt i diskmaskin. Ett vanligt program med vanlig dos maskindiskmedel. Limmet i sulan lossnar nämligen INTE!

2009-04-08
Postat av: Lollo

Förstår inte riktigt folk som tvättar skinnskor, tvättar ni skinnjackor också?

2009-04-09
Postat av: jossefiin

kanske bara är ett säljartrick för att man ska köpa fler skor ;)

2009-04-10
Postat av: Karin

Jag har tvättat mina flera ggr. Och det är pga det som de INTE har fått den där gulvita färgen som man ser på andra slitna vita converse. De ser istället väldigt rena ut för att vara så slitna på gummit osv.

2009-04-15
Postat av: Hanna

Det fungerar alldeles utmärkt att tvätta tygskor. Det är i alla fall värt att försöka tycker jag, eftersom det är väldigt onödigt att köpa ett par exakt lika dana skor när du har ett fullt fungerande par som kan tvättas. Tänk på miljön, vi är redan inne i ett köp och släng beteende som direkt måste återgärdas. Det är en stor påverkan på miljön när vi människor ständigt konsumerar onödigt mycket saker. Vi slänger sådant som vi tröttnat på eller så har produkten varit av så dålig kvalitet att den gått sönder efter bara en kort tid. Hemskt när man tänker efter eftersom det är så mycket som blir lidande av att vi köper onödiga och oplanerade saker. Vi bombarderas av reklam från alla håll och inte minst av all dessa modebloggare som tjänar pengar på att folk läser om deras senaste inköp, vilket även får in läsarna på nya tankar att själva vilja äga samma prylar som då också shoppar loss.

2009-04-16
Postat av: Hanna

Det fungerar alldeles utmärkt att tvätta tygskor. Det är i alla fall värt att försöka tycker jag, eftersom det är väldigt onödigt att köpa ett par exakt lika dana skor när du har ett fullt fungerande par som kan tvättas. Tänk på miljön, vi är redan inne i ett köp och släng beteende som direkt måste återgärdas. Det är en stor påverkan på miljön när vi människor ständigt konsumerar onödigt mycket saker. Vi slänger sådant som vi tröttnat på eller så har produkten varit av så dålig kvalitet att den gått sönder efter bara en kort tid. Hemskt när man tänker efter eftersom det är så mycket som blir lidande av att vi köper onödiga och oplanerade saker. Vi bombarderas av reklam från alla håll och inte minst av all dessa modebloggare som tjänar pengar på att folk läser om deras senaste inköp, vilket även får in läsarna på nya tankar att själva vilja äga samma prylar som då också shoppar loss.

2009-04-16
Postat av: Lillis

=D

2009-04-16
Postat av: Rebecka

Mina tygskor har tumlat runt i tvättmaskinen ett otal gånger, de blir som nya varje gång.

Postat av: Anonym

Jag har tvättat båda min vita Converse i maskinen massor med gånger och de blir som nya varje gång. Det enda som hänt på ena paret är att den blå linjen på sulan lossnat på ett ställe. Vad det gäller Keds så har jag tvättat dem 3 gånger och första gången blev de lite gulaktiga på vissa ställen men intrycket är fortfarande att de är vita och fräscha. Bra mycket bättre än när de var smutsiga innan så mitt tips är att tvätta i maskin, helt klart! Ett tips är oxå att gno in skorna med galltvål innan du stoppar dem i maskinen. Jag brukar borsta dem med en diskborste och galltvål, det tar bort väldigt hård smuts.

2009-07-05
Postat av: Ciaa (y)

Tvättade mina, första gången blev de gula.. Sen tvättade jag dem igen, och åter blev de gul-missfärgade.



Ska lyssna på paulina (kommentaren högst upp) och köpa klorin och lägga dem i det i 2 dagar.



Hoppas det funkar! :D

Postat av: Maia

Jag tvättar alltid mina converse, där emot så totalförstörde jag ett par ballerinaskor. De krympte typ 2 storlekar:)

2009-10-08
URL: http://sv.libidil.com/
Postat av: Madde

Jag tvättade mina vita tygskor och dem blev gul/bruna!

Dom var finare innan när dom var sketna till och med...Nu ser det ut som att en hund skitit på dom!

I frustration har jag dom nu i handfatet med massa vitt tvättmedel och gnuggar som en idiot.

Hoppas dem blir bra tillslut för det kan lixom inte bli värre känns det som...;)

2010-06-21
URL: http://madelli.blogg.se/
Postat av: Hanna

Dom blir gula för att ni tvättar dom i för höga grader. Tvätta dom i 20 grader eller kallvatten i tvättmaskinen. Det som händer är att när man tvättar för varm så släpper limmet som ni skrivit och det är det som färgar av sig på skorna så att dom blir gula.

2010-08-06
Postat av: Isabell

Som Hanna skriver ovan, ni tvättar dem i för höga grader!!

2010-11-21
URL: http://www.converse-skor.se
Postat av: Walle

Då har man hittat din blogg också :)

2011-08-11
Postat av: Anonym

Haha klart som fan att man säger att det är bättre att köpa nya om man jobbar i skobutik... Man vill ju tjäna pengar ;)

Och som fler sagt, om man ändå tänker köpa nya så förlorar man ju inget på att testa tvätta dom gamla innan.

2013-01-19
Postat av: Lena

Hej!


Smyger in med en liten förfrågan:
Har Rosa Converse,går dem att tvätta
i maskin o håller dem färgen?

Kramiz♥

2014-05-06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback