Gojane.com beställningen

Har ju lovat att berätta om allting gick bra med min beställning, det är t.ex. många som varit nyfiken på ev. tullavgift m.m.

Det stämmer att beställer man under 500 kr så slipper man tullen, min order var på 355 kr totalt inkl. frakt och det var bara att hämta ut paketet på närmaste utlämningsställe (i mitt fall, min ICA butiken runt hörnet).

Bara för att vara på den säkra sidan så ska man ange i det valfria kommentarsfältet när man gör beställningen online att man önskar få sitt ordervärde angett på paketet (se bild nedan). Så ska ni beställa flera par skor, så skulle jag nog dela upp beställningen så man slipper tullavgiften (som faktiskt är på ett par 100-lappar!).

För övrigt var leveransen 2 veckor exakt och min order var på 355 kr inklusive frakten. Ordervärdet på 24.99 USD är vad skorna gick på.


Kommentarer
Postat av: Thanh

OH va bra att det är tull fritt. :O

2008-09-08
URL: http://stylebyam.blogg.se/
Postat av: sara

tacl för informationen,nu känner man sig lite på den säkra sidan:)

2008-09-08
Postat av: Angela

Trevligt!

:)

Postat av: Sanna

Skönt att man slipper tullavgiften vid köp under 500 kronor då. Otroligt bra :)

Postat av: Anonym

måste bara säga att jag läser din blogg nästan varje dag! Gillar den jättemycket! Hoppas du kommer fortsätta ett bra tag till. Mvh/ Bella

2008-09-08
URL: http://bellaellas.blogg.se/
Postat av: Therese

Tackar så mycket för informationen, alltid bra att höra det från ngn som har erfarenhet av det själv!!



Kolla gärna mina auktioner http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=72189485

2008-09-08
Postat av: Kelly

Sv: Tack, detsamma :)

2008-09-08
URL: http://cerezas.blogg.se/
Postat av: Amanda

Smart tips med tullen, det ska jag tänka på nästa gång det blir en USA-beställning! =)

2008-09-08
URL: http://shoppingbloggen.com
Postat av: mimmi

gäller det på beställningar från alla amerikanska hemsidor, ex forever21?

2008-09-08
Postat av: Cecilia

Är det utan frakten då? Ser att de skrivit att värdet var 24.99 och då kan de ju inte ha räknat med frakten i ordervärdet eftersom det blev totalt 355:-? Har läst någonstans tidigare att det är inklusive frakt som gäller på de där 500:- .. Lite lätt förvirrad... ;O

2008-09-08
URL: http://ceccci.blogg.se/
Postat av: Sibel

du får ha en bra dag :) kram

2008-09-08
URL: http://sibeeel.blogg.se/
Postat av: Hang

kan du förklara vad det är man ska skriva? förstår inte riktigt vad du menar.. :s

2008-09-08
URL: http://hang.blogg.se/
Postat av: Hanna

måste bara fråga vad frakten gick på? :)

Postat av: Cissi

Enligt tullverkets hemsida:

Om man får gåva från nån utanför EU med ett värde under 500 kr slipper man under vissa förutsättningar att betala tull.



Vid köp av vara. Om försändelsens sammanlagda värde är högst 300 svenska kronor (22 euro), och inte innehåller parfym, luktvatten eller tobak, behöver man inte betala någon tull. Däremot måste man alltid betala moms och speditionsavgift.

2008-09-08
Postat av: Linda

Jag undrar hur dom var i storlek, vilken storlek har du i vanliga fall och vilken beställde du?

2008-09-08
Postat av: Anonym

Oj, läste det andra inlägget nu

2008-09-08
Postat av: Emmely

Gud vad bra! Tack att du sa det, då kanske man borde göra en liten beställning under 500 då :)

Postat av: Ida-mathilda

Jag förstår inte. Nu är det massor som har skrivit olika. Är det såhär det ligger till:

Om man beställer varor (vilka som helst) för under 500 kronor inklusive frakt från Gojane.com slipper man betala tull? Tacksam för svar. Kram

Postat av: Cissi

Egentligen är det tull men med tanke på i vilken omfattning vi importerar varor så är det väl inte så konstigt att vissa paket slinker igenom. Men att man slipper tull under 500 kr är ju inte säkert då det enligt tullverkets hemsida inte finns någon sån gräns.

2008-09-09
Postat av: Ann

Jag har också beställt skor från Gojane. Betalade då allt som allt 305kr och ingen avgift när jag hämtade paketet.

Postat av: Hemliga Modellen

Tack för tpset! Beställde förövrig varaor av ett värde på 174 dollar med frakt blev det 235. Slapp tull och avgifter...hade nog bara förbannat tur och slapp stickprov!

Postat av: Hemliga Modellen

ps. det var från forever21 ds.

Postat av: Jessica

Jag har flera gånger beställt (från olika ställen) och fått betala tull trots att ordern är UNDER 500 kr. Tror att du hade tur Kelly. Däremot ska man slippa tull om ordervärdet är under 300 kr fast då kan man åka på att betala moms (+postens avgifter). Detta har jag också fått göra.

2008-09-09
Postat av: Ulrica

Det där med tullen beror helt på om man har tur eller inte. Jag har gjort beställningar för både mer och mindre än 500 kr. Vissa har jag fått tulla och andra har slunkit igenom utan tull.

Postat av: stina

å va bra att du skrev det...alltid undrat :)

beställde du nå skor? va d bra i strl isåfall?

2008-09-09
URL: http://kittygitty.blogg.se/
Postat av: Linda

Som tidigare skrivit.. det gäller köp under 300 kr INKLUSIVE frakt avgift eller gåva under 500 kr som är tullfritt. Du hade bara tur att det här paketet slank igenom. Jag har haft paket med värde för flera tusen som slunkit igenom och paket med värde precis runt 300 kr som blivit tullade.

2008-09-09
Postat av: Ida-mathilda

Är det någon som vet hur mycket tullen ligger på för ett paket runt 500 kr från Gojane.com?

På ett ungefär alltså? Eller är det olika beroende på vad man beställt etc.?

Postat av: Jessica

Ida-mathilda: Tullverket har en avgiftsguide. Där får du reda på ungefär vad tull+moms och övriga avgifter blir. Det brukar stämma rätt så bra.

Du hittar avgiftsguiden här: http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html

2008-09-10
Postat av: Jessie James

Åhh tackar! det är är precis sådant som andra som beställt från GOJANE borde ha informerat om från början :) Har funderat på att köpa skor därifrån och nu vet jag hur det är med tullen, Perfekt!

Postat av: nataly.

tullen kostade 400 för mig på gojane

2008-10-01
URL: http://nataly.blogg.se/
Postat av: Jessica

Nu kännr man sig säkrare. tack vännen

Postat av: Madde o Abbie

Om ni kan få dom att fylla i 'gift' boxen så kostar inte tullen nånting.. alt. att dom skriver ett lägre värde. Men.. de kanske e lite svårt att få dom att göra de. Men eftersom lappen är handskriven så borde de ju inte va så svårt :)

Postat av: moi

värsta snygga skorna, tror jag ska härma dig lite när jag får pengar... hmm.. men jag har 37½ på skor så jag vet inte vad jag borde ta, vad tycker du?

kram

Postat av: Jenni

åjj,verkligen snygga skor!! och super då du berättar om tullavgiften :) gärna mera sånt eftersom jag är väldigt osäker på "hur" man ska beställa..

2008-12-17
URL: http://jefr.blogg.se/
Postat av: Sofia

Vilket superbra tips, tack! Har tänkt beställa skor därifrån någon gång, de är ju så billiga!

Fick du betala moms på dem, eller är det endast om man också betalar tull?

2009-01-14
URL: http://www.cageman.se
Postat av: ThereseLo

jävla skit, jag beställde två skor. det blir tull för min del då :p

2009-01-22
URL: http://thereselo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback