Krönika

Expressen kontaktade mig nyss och bad om en kommentar till Ebba von Sydows krönika om oss modebloggare att vi är alldeles för lika stilmässigt och bloggar om samma saker. Där nämner hon bl.a mig, men det roliga är att jag läser inte alls många "stora" bloggar, utan främst de bloggerskor som jag känner personligen.

Jag blev i alla fall lite förvånad över denna krönika, då Ebba själv har en blogg på Veckorevyn.com med en stil som inte direkt sticker ut från mängden. Hon är fast i samma soppa, utan att verka märka det själv. Även om hon i rollen som journalist skrivit detta utifrån en objektiv vinkel är det trots allt rätt skevt.

Inspirerad kan man bli av andra bloggar, men det är mycket inom "blogg-modet" (som t.ex. Miu-Miu inspirerade klänningen från Chicy.se, Rayban wayfarers och lackleggingsen i fjol) som jag verkligen inte fallit för och därmed inte bloggat om eller burit. Men om intresset för mode finns så faller man självklart för vissa trender, och då är det rätt svårt att vara "unik".

Ps. Dessutom tycker jag nog allt att jag är en rätt slarvig "modebloggare" då jag inte publicerar dagliga outfits och kollage etc. Men jag ska se till att skärpa mig på den fronten.


Summan av kardemumman: Det stämmer ju att många bloggerskor härmar varandra, men jag reagerade bara på att min namn stod med, då jag kör mitt eget race med sånt jag gillar, och jag försöker alltid undvika "mass-bloggade" inlägg.




Kommentarer
Postat av: Anonym

konstigt då att du alltid när du tipsar om något så har alla andra modebloggare redan tipsat om det, typ veckan innan... kelly-belly alltid lite efter...

2008-08-21
Postat av: KELLY SVARAR:

Och vad i denna blogg är jag "efter med?" Du får gärna hitta de inläggen och visa mig :-)

2008-08-21
URL: http://www.kellybiddle.se
Postat av: baby loonia

Tror inte hon syfta på att du kopierar hotspot, och att du senare blir kopierad av alla andra.



Åsikter om artikeln är att den inte är välskriven, och det e ironiskt att just HOn ska skriva ngt sådant, när jag tycker att hennes stil inte sticker ut särskilt mkt..



Jag vet iaf att när jag skriver mina inlägg så försöker jag att se till att inte blogga om ngt andra redan har hunnit nämna.. Håller med dig om att lackleggings o hms kilstövletter e fula

2008-08-21
URL: http://babyloonia.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tycker du har din egen stil! Och det är därför jag läser din blogg. Om alla modebloggare var så himla lika så skulle de ju inte vara någon ide att läsa olika bloggar då skulle de ju räcka med att läsa en så har man hela stilen. Man läser ju olika bloggar för att få olika sorters inspiration.

Postat av: Nina

Eh orka bry sig om vad ebba skriver..

2008-08-21
Postat av: Annika

Håller med Nina, orka bry sig om vad ebba tycker, man måste ju ha pengar för att vara någon enligt henne.

2008-08-21
URL: http://bloggerlii.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag tror inte du inser att hon skrivit artikeln i egenskap av journalist. Dvs objektivt.

2008-08-21
Postat av: KELLY SVARAR:

Linda: Objektivt, ja kanske. Men det är ändå rätt skevt att attackera modebloggare då hon själv är en som följer och bloggar om samma trender.

2008-08-21
URL: http://www.kellybiddle.se
Postat av: Härligheter enligt Erika

Jaha, där ser man... Man ska inte kasta sten i glashus och jag berättar om min stil och det jag tycker om och det är klart att vi alla formas av trender och mode...-eller hur?

Ha det gott!

Erika

Postat av: Angel

Jag älskar din blogg

2008-08-21
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: Ida

Håller helt med dig, Kelly. Jag tycker inte att det är möjligt att vara objektiv när man kritiserar någonting som man själv också gör! Förresten är det ju omöjligt att inte påverkas av mode. Jag tycker att du verkar ta till dig det du tycker är snyggt, och verkligen inte bara för att "alla andra modebloggare klär sig så". Du har en fin stil och inte som alla andra.

2008-08-21
Postat av: micki

Ebba skriver ju själv i slutet att hon inte är mkt bättre..!! varför klaga då?

Och Kelly, har du glömt din kjol ifrån glitzy??? Som alla andra också har.. inte ett dugg miu miu eller vad??

2008-08-21
Postat av: Marina

Ebba von Sydow är så jävla överskattad!



Hon har försört Veckorevyn!

Postat av: Anneli

Jag kan inte påstå att jag läser många modebloggar eftersom jag tycker att det är trist att bara läsa om vad folk har på sig..

Gillar din blogg eftersom du blandar med en hel del annat. Jag tycker dock att många utav dina vänner (dom jag har förstått att du umgås med :) tar efter dig när du har köpt någor. Det kanske inte är alltid men det verkar så ibland. Det jag vill komma till är att fråga dig om det "stör" dig att dom du umgås med klär dig i likadan klänning osv. För ibland vill man ju ha sin egen stil även om det handlar om ett plagg som är populärt hos många...

2008-08-21
Postat av: Anneli

tack för en bra blogg förresten, fortsätt så :)

2008-08-21
Postat av: madeleiene

Bli medlem via denna länk och genom att sämla poäng får du gratis presentkort från kicks, det är helt gratis!! http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=95144

2008-08-21
Postat av: Ebba von Sydow

Hej Kelly! Jag menade verkligen inte att sätta mig själv över någon annan. Jag är ledsen om du läste det så, för så är det inte. Precis som jag skriver - jag är VERKLIGEN inte bättre själv... Jag jagar dagmarkjolar, köper samma acneplagg och väskor som MÅNGA andra - och det finns jättemånga tjejer därute som är mycket modigare, coolare och kaxigare än jag. Vad jag ville men min krönika var att lufta fram det här: att det är intressant att alla bloggar som blir MEST lästa har en väldigt snarlik stil. Vi svenskar älskar att se likadana ut.



Om du vill ha många läsare verkar det som att du måste köra en viss stil. Sedan säger jag inte att allas mål är att ha så mycket läsare som möjligt, eller att tjäna pengar. Många bloggar framför allt för att det är kreativt, kul och inspirerande.



Tack för en bra blogg, ska jag också passa på att säga. Hej så länge! /Ebba

Postat av: donnasandra

Jag håller med henne om det mesta, och efter kommentaren ovan hoppas jag inte att hon verkligen menade att du var en av dem som klär sig i samma stil, kanske mer att du precis som vi andra ibland gillar samma plagg? Jag läser inte de bloggar hon syftar på i övrigt, fast eftersom du har din stil läser jag den :-) Tycker att allt fler borde våga köra sin unika stil istället för att kopiera andra rakt av...fast samtidigt är det upp till dem

2008-08-21
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: julia brännström

kort och gott, det finns en anledning till att jag bara läser din modeblogg, kelly ! du måste vara unik på något sätt .. kan inte sätta fingret på det !

lyssna inte på henne, hon tror för mke !, men det är nyttigt att få lite kritik ibland :)

2008-08-21
Postat av: KELLY SVARAR:

Hej Ebba! Jag reagerade bara eftersom mitt namn stod med när det handlade om att skriva om samma saker i sin blogg, att "några timmar senare dyker samma sak upp hos Kelly", och jag undviker att blogga om samma saker jämt nämligen, så jag tyckte inte det stämde riktigt :-)



2008-08-21
URL: http://www.kellybiddle.se
Postat av: Ebba von Sydow

Hej igen Kelly, tack för ditt svar! Nej, det har du nog rätt i, det var kanske generaliserande av mig att använda dig som exempel, så sorry för det. Nu ska jag lusläsa din blogg eftersom jag inte hunnit det senaste dagarna. Ciao! PS. Trots att jag borde göra mig i ordning för Caféfesten...

Postat av: Emelie

att kalla dig modebloggare, som ebba gjorde, tycker jag du ska ta som en stoooor komplimang istället, har inte sett nåt som lyser mode här inne. så jag kan ju inte säga att det stämmer!



jag reagerade på din försvarställning bladn ebbas kommentarer, riktigt roligt haha!

kul att du känner dig så himla unik! =)

2008-08-21
Postat av: KELLY SVARAR:

Emelie: Nej, alltså jag kallar mig inte "unik" på så sättet, bara det att jag härmar inte inlägg jämtjämt som många andra gör.

2008-08-21
URL: http://www.kellybiddle.se
Postat av: Amalia

Hmm.. ja modebloggar finns det ju lite för många av. Du hade en fin blogg iaf ;)

2008-08-21
URL: http://ammiis.blogg.se/
Postat av: EmmahSusanna

Du är en av dom få "modebloggare" som kör sitt eget race, enligt min uppfattning iallafall :)

Postat av: Christine

Jag tycker inte att din blogg är så lik alla de andras. T ex så gick jag precis in på tre bloggar och alla tre hade exakt samma bilder och skrev exakt sama sak i sitt senaste inlägg. Då undrar man verkligen varför tusan de får betalt för att blogga. Det förstår jag inte varför många modebloggare får faktiskt. Det är reklamen bara ju. Allt och alla går att köpa för pengar så är det ju. Att du är Bianco och Friis & Co's reklampelare är ganska uppenbart må jag säga.

Men men... jag gillar din blogg lite, läser den ibland. Synd bara att dina inlägg ibland andas annons och ofta bara känns som ett tittskåp. Skulle inte skada med lite mer personlighet. :-)

Du får ta detta som du vill, kritik eller ej. Bara säger min åsikt... som jag står för helt och hållet.



Ha det bra!

2008-08-21
URL: http://chrisse.blogg.se/
Postat av: Mariah N

Jag gillar att du kör ditt race, Kelly! du har en egen stil.

2008-08-21
URL: http://nimah.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag gillar din stil för att du bär sådant som passar dig, och därav verkar köra ditt eget race. Fortsätt så ;)

2008-08-21
URL: http://ittakes2.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ebba Von Sydow är bara något för att

A) hennes jäkla namn, allt med "Von" bringar uppmärksamhet.

B) hon blev berömd vid rätt tidpunkt och rätt sammanhang.



Förjänar hon det?

Inte enligt mig. Mer oorginell människa får man ju leta efter...

Postat av: Petra

Ärligt talat Kelly, jag måste säga att jag faktiskt tycker att du skiljer dig från många andra modebloggare. Dels för att du skriver om ganska mycket mer än bara mode, men sen också för att du tipsar om saker på ett sätt som inte känns alltför "snobbigt" som många andra gör. Jag snackar om bloggare som BARA tipsar om de dyraste märkeskläderna de kan hitta. Visst är det superkul med märkesgrejer också men jag gillar verkligen din stil, just för att du känns så himla jordnära hela tiden. Tack för en kanonblogg!

2008-08-22
Postat av: Annie

håller med om att många bloggerskor verkar ha liknade stil. med det inte sagt att man inte kör sitt eget race för det tror jag många gör! Många gillar kanske helt enkelt samma saker och det är intresset för de sakerna som driver en till att blogga? Men att Ebba ska påstå att hon sticker ut mer än andra bloggar och har en mer unik stil är bara SÅ patetisk, någon som är mer mainstreem/(överklass wannabe) än henne får man verkligen leta efter!

Postat av: Malena

Förstår om du tar åt dig. Jag håller helt med om det hon skriver inte skiljer sig från mängden det heller. Det viktigaste är iaf att man skriver från hjärtat var man än har hämtat sin inspiration ifrån.

Jag tycker du har din stil och det är inte din blogg i sig som sticker ut utan det är DU. Det är därför man fastnar för vissa bloggar, man ser personen bakom bloggen.



Kram på dig!

Postat av: Evelina

Hon skrev ju att hon vet att hon är med i samma veva. Läs ordentligt nästa gång!

2008-08-22
Postat av: Hanna

Jag har läst hennes krönika nu och jag måste säga att jag håller med henne! Innan var många tjejer mer unika och hade sin egen stil. Nu ska alla ha den där likadana "unika" stilen. Fast jag håller där emot inte med henne om att du är en i mängden soom skriver om samma saker. Jag tycker du skriver en söt, bra och blandad blogg! Fortsätt med det! Kram/ Hanna

Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

jag håller med i mycklet om det hon skrev och jag tycker att många av de stora modebloggarna ser likadana ut..

Men jag tycker att du inte hör till dom riktigt för du blandar verkligen din stil Kelly, rockchic ena dagen, romantiskt nästa.

Dessutom har du lite mer livsstilsblogg än modeblogg.



och härligt att du får pussar var kväll!



kram

2008-08-22
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Mia

Hej!



Jag tycker att det verkar som om du inte läste Ebbas krönika ordentligt innan du kommenterade den. Hon skriver ju klart och tydligt att hon är precis likadan själv. Tycker att du reagerade på det också och inte bara på att ditt namn var med i krönikan då du skriver: "Hon är fast i samma soppa, utan att verka märka det själv.". Ebba har ju uppenbarligen, till skillnad från dig, en stor gnutta självdistans.



Gillar dock din blogg i övrigt.

2008-08-22
Postat av: Anna

Jag tycker Ebba har helt rätt i det hon skriver. Svenska modebloggare tjatar jämt om samma saker, ingen sticker ut. Dessutom råder det stor brist på stil bland de flesta modebloggarna i Sverige. Det ser ofta billigt och smaklöst ut. Det går inte att jämföra med de som är intresserade av mode i Italien och Frankrike, de har klass. Vad ska man säga om din stil? Ser ut som en blandning mellan det jag gillade när jag var 6 år tills jag var 13 år...rosetter, blommigt, tramsigt och ofta dålig kvalité. Men så har du väl också en huvudmålgrupp på 12-14 åringar.

2008-09-05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback