BBC bokdiskussion: Niceville



Min bokklubb Blogger Book Club har precis avverkat sin första bok: Niceville av Kathryn Stockett. Den handlar om 60-talets Missisippi och de vita husfruarnas färgade hemhjälp. Man får följa 3 kvinnor som alla riskerarar sina jobb, och t.om deras liv för att få ihop en bok om hur det är att jobba inom detta yrke och hur de behandlas.

Jag blev riktigt rörd av denna historia, och den är på något sätt en faktabok fast i ett skönlitterärt format. Man får t.ex. läsa om hur hemhjälp (aka husslavar) får uppfostra andras barn istället för sina egna och sedan när barnet blir vuxet ändras rollerna och barnet blir sedan chef över sin "mamma". Hur lätt det var att bli anklagad och fängslad för t.ex stöld utan några som helst bevis. Man hade helt enkelt inga rättigheter eller trovärdighet alls.

Det sjuka är att allt detta var egentligen inte alls länge sedan. I Sydafrika rådde apartheiden fram till 90-talets början t.om! Riktigt svårt att greppa och jag är glad över att vi lever i en tid nu som slopat dessa dumheter. Tyvärr lever rasismen kvar, men tack och lov i en mindre skala än förr och att vi har ett globalt motto att alla är lika.

Nu låter det som att boken endast handlar om hemskheter, men det finns även en hel del komiska inslag i boken som får en att skratta högt och även kärleksfulla och rörande bitar som ger en tår i ögat. Varje gång jag äter en kladdkaka skenar tankarna iväg, ni som läst boken vet vad jag syftar på ;-)

Jag såg filmatiseringen av Niceville på bio i söndags och förutom att de ändrat på några saker tyckte jag att de fångat boken riktigt bra, och karaktären Minny var exakt som man hade tänkt sig :-) Och som under bokens gång skrattade man och grät man under filmen. Alltså mycket sevärd!

Hur har det gått för er med läsningen? Vad tyckte ni om boken?

Jag återkommer denna helg med BBC-boken för November månad :-)


Kommentarer
Postat av: MISS ALICIA

Hej!



Ta gärna en titt på nätbutiken missalicia.se, där det finns smycken för dig och accessoarer för ditt hem.



Bland annat har vi lägst webbpris i Sverige på Kew Royal Botanic Garden's populära doftljus!



Skäm bort dig själv i höstmörkret, eller varför inte vara ute i god tid med julklapparna?



Välkommen!



Vänliga hälsningar,

www.missalicia.se



PS. Just nu pågår en tävling på vår Facebooksida: http://www.facebook.com/pages/Miss-Alicia/118723208236702

2011-11-01
URL: http://missalicia.se
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Det låter som en bra bok!

Postat av: ERIKA

Den var riktigt bra! Längtar tills jag ser filmen:)

2011-11-01
URL: http://ikaaan.blogg.se/
Postat av: Terese Alvén

Tack för sist! Blev förvånad när jag såg rubriken, för mig är BBC så tätt förknippat med Blogger Boot Camp :-)

2011-11-01
URL: http://sparkibaken.se
Postat av: Åsa

Jag lyssnade nyligen på Niceville på ljudbok och tyckte att det var en väldigt bra bok. Man har lite svårt att förstå att det gick till på det här sättet och som du skrev... inte för särskilt länge sen.

Jag tyckte verkligen att boken både var tänkvärd och läsvärd.

Ser fram emot att se filmen :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback