Saffransbullar med vanilj

Ikväll har jag bakat de godaste bullarna i världen! Julen är förbi, men saffransbröd kan man fortfarande äta tycker jag.


Ca 40 st. (recept från "Julköket och det goda julstöket" - ICA)

50 g jäst för söta degar
150 g smör
1 g saffran (2 påsar)
5 dl mjölk
250 g kesella
1,5 dl strösocker
1 ägg
1/2 tsk salt
15-17 dl vetemjöl

Fyllning:
200 gr rumsvarmt smör
1,5 dl strösocker
4 tsk vaniljsocker


Pensling:
1 ägg
Pärlsocker

Sätt ugnen på 250 grader.

Smula jästen i en bunke.

Smält smöret. Stöt saffranet med en mortel och rör ned i smöret. Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt. Häll över jästen och rör om. Blanda i kesella, socker, ägg och salt. Rör ned vetemjölen, lite i taget och arbeta ihop till en smidig deg. Knåda i 10 min. Låt jäsa med en bakduk över i 45 min.

Gör fyllningen genom att blanda smör, socker och vaniljsocker till en smet.

Efter jäsning, knåda degen igen och dela i 2 bitar. Kavla ut varje del till ca 25x60 cm. Bred på fyllningen och vik sedan din degbit dubbel på längden. Skär ca 3 cm breda remsor och sno ihop till en "knut".

Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper alt. i bullformar. Täck med en bakduk och låt de jäsa ytterligare 30 min.

Pensla sedan bullarna med ett uppvispat ägg och strö på pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen (250 grader) ca 7-8 min.


Direkt från ugnen, underbara saftiga bullar som funkar utmärkt att frysa in och tina upp i mikron när man får besök.

Kommentarer
Postat av: Malin

Mamma bakade också dem! Helt fantastiskt goda :) kram och tack för världens mysigaste blogg!

2011-12-28
Postat av: Carl-Alfred

Smarrigt! :)

Postat av: Denise - personlig modeblogg!

såg väldigt gott ut måste jag säga:)

2011-12-28
URL: http://danajs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback