How I do it

Väldigt många är ni som undrar hur jag gör mina engelska gurksmörgåsar och scones som är ett stående inslag i en av mina afternoon teas. Smörgåsarna är superenkla, egentligen ska man endast ha smör och tunnskivad gurka men det jag tycker är mycket godare (och nyttigare) är ett tunt lager med Philadelphiaost med låg fetthalt istället. Brödet ska vara vitt skivat och dagsfärskt. Mycket viktigt att alla kanter skärs bort också.

En annan klassisk, brittisk trekantssmörgås är med äggröra på kokt ägg, majonäs och vattenkrasse, ska jag göra till nästa gång den 4e september då Wille, Terese och Jane kommer på besök.


Alla gånger jag bjudit på scones har samtliga gäster berömt dem för dess smak, konsistens och utseende med en naturlig delning i mitten. De är helt enkelt perfekta. Och alla vill ha receptet. Så här kommer det: Kungsörnens pizza-och sconesmix!

Jag har självklart testat att baka scones från scratch ett flertal gånger och de har aldrig blivit så bra och goda som dessa. Fuskigt kan man tycka, men annars använder jag aldrig färdigmixar. Dessutom är de mycket nyttigare då man inte har massvis med smör i, utan mixen blandas bara med vatten. Ingen jäsning krävs heller.

När jag kavlat ut degen formar jag mina scones med en rund form (sist använde jag ett vinglas). När de ligger på plåten penslar jag dem med ett uppvispat ägg så de får fin färg. Serveras med sylt, lemoncurd och Philadeplhia. Vill man vara extra ambitiös byter man ut osten och gör en egen clotted cream som är en tjock grädde, se recept här.

Här kan ni se annat jag serverat på min förrförra afternoon tea, samt min birthday tea party förra året.

Kommentarer
Postat av: C

Fast dom där pulvermixrarna innehåller ju en massa E-ämnen och konstiga pulver istället för att använda rena råvaror. Tror att mixen av alla onyttiga saker däri är klart sämre än att äta lite smör :)

2011-08-23
Postat av: Hanna

Tror också som C men ibland gör det ju inget och de ser verkligen smarriga ut!

Postat av: emelie

den där sconesmixen kanske man ska testa sej på ist för o göra egna som du säger, med massa smör.

2011-08-23
URL: http://emsiiiis.blogg.se/
Postat av: emelie

Fast om man ska vara extra petig är det bättre med vanliga philadelphia, då de måste tillsätta E-nummer för att få samma konsistens och smak på lightprodukten som på den vanliga.. :) Men det såg gott ut!

Postat av: C

Instämmer helt med föregående talare, att fett är farligt är en uråldrig myt som bara viktväktarna tjänar på (fler överviktiga kunder till dem!). Och lightprodukter är ett enoooormt no-no!



Med det sagt... Ska jag köpa mixen till helgfrullen. Haha!

För att ska det lyxas, så ska det vara maxat gott :-).

Kram

2011-08-23
Postat av: Terese Alvén

Det vattnas redan i munnen! Ser fram emot den 4 sep :-)

2011-08-23
URL: http://sparkibaken.se
Postat av: Anna

Tack vare blogg.se hittade jag tillbaka till din blogg efter ett års uppehåll. Det är jag glad för!

Kika in i min webbutik och var med om mitt unika erbjudande på två snygga armband. Först till kvarn!

Postat av: Olivia

Håller också helt med C!Vare sig med eller utan jämförelsen med bakmixar är det inget fel på smör och naturligt fett! Margariner (=härdat fett) och lightprodukter, däremot ..

2011-08-23
Postat av: Emma

Ja, kan ju inte annat än hålla med ovanstående.. Lightprodukter och färdigmixer kan inte vara nyttigare än något så naturligt som smör! Men jag kan ju inte förneka att dom ser goda ut ;)

2011-09-06
Postat av: Anna johansson

Vad använder du för bröd till smörgåsarna?

2011-09-07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback